10 Eylül 2005

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 10

EGZERSIZ 09: DÖNEMEÇTE ÇABUK DURMA
Amaç
Bu çalışma dönüş yaparken önünüze aniden çıkabilecek bir engel karşısında çabuk durmanıza yardımcı olacaktır.

Talimat
A çizgisinin dışına gidin. 1 numaralı işareti karşınıza alacak şekilde 25-30 km/s hıza ulaşın. 1 numaralı işarete gelince 1-2-3 işaretlerini takip edecek bir eğri içinde dönmeye başlayın. Ön tekeriniz 2. işareti geçince frenlemeye başlayın. 3 numaralı işaretten önce durmaya çalışın.
Bu çalışmayı önce 25 km/s hızla, ardından 30 km/s hızla tekrarlayın. 30 km/s süratin üzerine çıkmayın.


Dikkat edeceğiniz noktalar:
  • Başınızı ve gözlerinizi düz tutun, gitmek istediğiniz yöne bakın.
  • Motosikleti doğrultun, ardından her iki freni birden kullanarak olabildiğince çabuk durmaya çalışın.
  • Tamamıyle duruncaya kadar ayaklarınızı peglerin üstünde tutun.
  • Durduğunuz anda, önce sol ayağınız yere değmeli ve ilk 1. viteste olmalısınız.
  • Tekerleri kaydırmayın.



Eğer..
..son işareti ıskalıyorsanız, motosikleti doğrulttuktan sonra frenlere daha fazla basınç uygulayın.
..motosiklet düşecek gibi oluyorsa, önce motosikleti doğrultup ardından frenleri sıktığınıza emin olun. Gidonun düz durduğuna emin olun.
..arka teker kayarsa, arka frene daha az basınç uygulayın ve motosikletin doğrulduğuna emin olun.

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 9

EGZERSIZ 08: ZIKZAKLAR Amaç
Bu çalışma trafikte seri şerit geçişleri yapmanıza yardımcı olacaktır.


Çalışma 1:
10 mt Zikzak
Park alanının başından ya da ilk işaretten başlayın. İlk işaretin sağından, ikincisinin solundan, üçüncüsünün sağından geçecek şekilde zikzalar çizerek devam edin.



Çalışma 2:
5 mt Zikzak
İlk çalışmaya benzer şekilde bir işaretin sağından, diğerinin solundan geçecek şekilde zikzaklar çizin.



Dikkat Edeceğiniz Noktalar:
  • Başınız ve gözleriniz düz olmalı.
  • Dönüşleri kontra-gidon tekniğiyle yapın (sağa dönüş için sağ gidonu, sola dönüş için sol gidonu hafifçe ileri iterek).
  • Siz de motosikletle birlikte yatın (gövdeniz seleye dik olmalı
  • Hızınız sabit tutun


Eğer..
..zikzaklar sırasında işaretlerden çok uzaklaşıyorsanız, son işareti hizaladıktan sonra yatış açısını azaltın, elcikleri daha az itin.
..işaretlere çarpıyorsanız, son işareti hizaladıktan sonra yatış açısını hafifçe artırın, elcikleri daha çok itin.

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 8

EGZERSIZ 07: ENGEL ASMA (KIVIRMACA)
Amaç

Bu çalışma olası bir tehlikeden "kıvırarak" kurtulmanıza yardımcı olacaktır.


Talimat
İlk işaret çiftine yaklaşın; bu sirada hızınız 25-30 km/s olmalı. Çalışmaya başlamadan önce hangi taraftan gideceğinize karar vermiş olun.Ön tekeriniz ilk işaret çiftini geçer geçmez, sağa ya da sola "kıvırın".A ya da B çizgisini aşmamaya dikkat ederek, diğer işaret çiftini dış tarafından geçin.Durmadan, sabit hızda çalışmayı tekrarlayın.












Dikkat Edeceğiniz Noktalar
  • Sağa kıvırmak için, sağ elciği itin. Engeli aştıktan sonra, düz devam etmek için sol elciği itin.
  • Hangi yöne gitmek istiyorsanız, o yöndeki elciği itin (sağ tarafa kıvırmak için sağ elcik, sol tarafa kıvırmak için sol elcik).
  • Asla kıvırırken fren yapmayın.

Eğer..

..kıvırma manavrasını düzgün bir şekilde tamamlayamiyorsanız, engeli aşıncaya kadar elciğe baskı yaptığınıza emin olun. Gitmek istediğiniz yere bakın.

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 7

EGZERSiZ 06: SERT DÖNÜŞLER

Amaç:

Bu dönüşleri çalışmak kırmızı ışıklarda ve ya dur levhalarında, park yerlerinden çıkarken ve ya dar sokaklara girerken sert dönüşler yapmanıza yardımcı olacaktır.

Dönüş 1:
Park alanı boyunca düz gidin, 15 km/h hıza kadar çıkın. Dönüşe başlatan işarete gelmeden hemen önce yavaşlayıp hızınızı sert dönüşe göre ayarlayın. Çizgiye ulaşırken sola veya sağa sert dönüşünüzü yapın. Dönüşünüzü “A” çizgisine olabildiğince yakın ama ona dokunmadan bitirin. Dönüşten çıkarken hafifçe hızlanmayı unutmayın.



Dönüş 2:
Çizgide başlayın. Başladığınız noktada sert bir dönüş yapın. A çizgisine dokunmadan, ama olabildiğince yakın dönüşünüzü tamamlayın.



Dikkat edeceğiniz noktalar:

  • Kafanızı ve gözlerinizi yukarda tutun, dönüşün sonuna, gitmek istediğiniz yöne bakın.
  • Gidonu çevirin ve dönüş yönüne motosikleti yatırın.
  • Dönerken yarım debriyajı kullanın.
  • Dönüşten çıkarken hafifçe hızlanın.
  • Arka frenin üzerini kapatın ve dönüşten hemen önce hız kesmek için kullanın.
  • Sola ve sağa dönüşleri çalışın.

Eğer...
...dönüşü almanız gerekenden geniş veya dar alıyorsanız, çıkış noktasına bakın, aşağı bakmayın.
...dönüşe nerede başlayacağınızı bilmiyorsanız, dönüşe ön teker başlama işaretini geçer geçmez başlayın. Dönerken kafanızı çevirip çıkış noktasına bakın, aşağı bakmayın.
...motosiklet sallanıyor veya viraj içine düşüyorsa, sabit hız ve ya hafif ivmelenmeye konsantre olun.

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 6

EGZERSiZ 05: DAHA HIZLI DÖNÜŞLER

Talimat:
15-22 km/h hıza ulaşabileceğiniz kadar uzak bir mesafeden birinci işarete dönük başlayın. A çizgisinin en sonuna tam gelmeden önce iki freni de kullanarak hız kesin. 1 numaralı işarette dönüşe başlarken yolun sonuna bakın ve hafifçe gaz verin. İki yöne dönüşü de çalışın.



Dikkat edeceğiniz noktalar:
  • Dönüşün sonuna, gitmek istediğiniz yöne bakın.
  • 15-22 km/h hızla başlayın. motosikletle beraber siz de yatın.
  • Dönüşten önce iki freni de kullanarak yavaşlayın.
  • Dönüş süresince hızınızı çok az arttırın.

Eğer...
...dönüşü almanız gerekenden geniş alıyorsanız, çıkış noktasına bakın. Dönüş yönündeki elinizle gidona daha çok basınç uygulayın.
...dönüşü almanız gerekenden daha dar alıyorsanız, çıkış noktasına bakın, aşağı bakmayın. Hafifçe gaz verin.
...dönüşten geniş çıkıp ovali daireye çeviriyorsanız, dönüşe girmeden yavaşlayın, çıkış noktasına bakın. Dönüş yönündeki elinizle gidona daha çok basınç uygulayın, ve hafifçe gaz verin.

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 5

EGZERSiZ 04: DÖNMEK VE KÖŞE DÖNMEK

Amaç:
Bu dönüşleri çalışmak nispeten yüksek hızlarda, örneğin otoyol virajlarında ve ya dönen kavşaklarda -özellikle virajın sandığınızdan sert olduğu durumlarda, dönme becerilerinize katkıda bulunacaktır.

Talimat:
Birden altıya kadar numaralanmış işaretlerle belirtilmiş ovali sola doğru dönün. Hızınızı öyle ayarlayın ki gazı azıcık açmanız sabit bir hızla bir, iki ve üç numaralı işaretlerden geçin. Oveli sağa doğru dönerek tekrarlayın.



Dikkat edeceğiniz noktalar:
  • 15-22 km/h hızla başlayın.
  • Dönüşten önce yavaşlayın.
  • Dönüşün sonuna, gitmek istediğiniz yöne bakın. motosikletle beraber siz de yatın.
  • Dönüş süresince hızınızı sabit tutun, ya da çok az hızlanın.

Eğer...
...dönüşü almanız gerekenden geniş alıyorsanız, çıkış noktasına bakın. Dönüş yönündeki elinizle gidona daha çok basınç uygulayın.
...dönüşü almanız gerekenden daha dar alıyorsanız, çıkış noktasına bakın, aşağı bakmayın. Dönüş yönündeki elinizle gidona daha az basınç uygulayın.
...dönüşten geniş çıkıp ovali daireye çeviriyorsanız, çıkış noktasına bakın. Dönüş yönündeki elinizle gidona daha çok basınç uygulayın.

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 4

EGZERSiZ 03: BİR EĞRİ ÜZERİNDE NORMAL DURMAK

Amaç:
Bu egzersizi uygulamak bir eğri üzerinde hareket ederken yumuşak durmanıza yardımcı olacaktır.

Talimat:
“A” çizgisinin dışında motosikleti sürünüz. Birinci işarete gelince 2,3 ve 4 ile işaret edilen eğri çizgiyi takip edin. Eğri çizgiye girdiğiniz andan itibaren önce yavaşça ve gittikçe daha güçlü iki freni birden uygulayın. Debriyajı bırakmayın. Ön tekeriniz 4 numaralı işaretin yanına gelecek şekilde durun.



Dikkat edeceğiniz noktalar:
  • Gözleriniz ve kafanız yukarda olsun, durmak istediğiniz yere bakın.
  • Tamamen durmadan önce motosikleti düzeltin.
  • Durmak için iki freni birden kullanın.
  • Neredeyse durana kadar ayaklarınızı peglerden indirmeyin.
  • Durunca sol ayak yere önce inmeli ve birinci viteste duruyor olmalısınız.
  • Hiç bir teker kilitlenmemeli!

Eğer...
...son işareti kaçırıyorsanız motosiklet dikleştiği andan itibaren frenlere daha çok basınç uygulayın.
...durmaya başladığınız anda yatma açınızı azaltın. Motoru dikleştirin ve frenlere daha çok basınç uygulayın. Durmadan önce gidonun motora göre düz olduğundan emin olun.
...arka teker kayıyorsa arka frene daha az basınç uygulayın ve motosikletin dik olduğundan emin olun.

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 3

EGZERSiZ 02: ÇABUK DURUŞ, DÜZ

Amaç:
Bu egzersizi uygulamak yolunuza aniden bir şey çıktığında durma becerinizi geliştirecektir.

Talimat:
İkinci viteste ilk işarete yaklaşın, işareti geçmekteyken vites düşürüp frenlemeye başlayın. İkinci işaretten önce durmaya çalışın. Bunu önce 15 km/h saatte sonra 22 km/h saatte ve en son 30 km/h saatte deneyin. 30 km/h saat hızı geçmeyin.

Çevirenin notu: 15, 22, 30 gibi rakamlar 10,15 ve 20 mph (saatte mil) hızın çevirisidir. Siz isterseniz 15 20 25 30 yapın.. Önemli olan 30 km/h saat hızı geçmemek.



Dikkat edeceğiniz noktalar:
  • Gözleriniz ve kafanız hep ileri baksın.

  • Dururken debriyaj kolunu çekin, birinci vitese düşün ve iki frene aynı anda, önce yavaş, ama gittikçe daha güçlü basın. Debriyaj kolunu bırakmayın.

  • Gidonu düz tutun.

  • Tamamen durana kadar frenleri bırakmayın.

  • İkinci işaretten önce durmaya çalışın.

  • Durunca sol ayak yere önce inmeli ve birinci viteste duruyor olmalısınız.

Eğer...
...ikinci işareti kaçırıyorsanız yavaşlamaya ve frenlemeye daha önce başlayın.
...motosiklet yana doğru kayıyorsa, motorun üstünde düz oturun, gidonu döndürmeyin ve düm düz ileri bakın. NOT: Arka freni kitlemek, eğer motosiklet dümdüz gidiyorsa, problem değildir.
Çevirenin notu: Kalın yazılmış yerlere dikkat! Ön freni kitlerseniz düşersiniz, düz gitmiyorsaniz motorunuzun arkası size doğru dönerek kaymaya başlar, sakın arka freni bırakmayın, motoru yatırın!
...motosikletin motoru ön freni sıkarken bağırıyorsa, frenlemeden önce gazı kapatın. Ön freni sıkarken gaz vermekten kaçının. Ön freni sadece parmaklarınızla sıkın.

09 Eylül 2005

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 2

EGZERSiZ 01: NORMAL DURUŞ, DÜZ

Amaç:

Bu egzersizi uygulayarak -örneğin kırmızı ışıkta - yumuşak fren yapma becerinizi geliştirebilirsiniz.

Talimat:
Park alanı boyunca düz bir çizgide hızlanarak ikinci vitese geçin ve 25-30 km/h saat hıza ulaşın. İlk işarette yavaşlayıp vites düşürün. İkinci işaretin tam yanında ön tekeriniz duracak şekilde tekerleri kilitlemeden durun.



Dikkat edeceğiniz noktalar:
  • Gözleriniz ve kafanız hep ileri baksın.

  • Motorsikletinizi hep düz bir çizgide tutun.

  • İlk çizgide vites küçültmeye ve frenlemeye başlayın.

  • Debriyaj kolunu çekin, birinci vitese düşün ve iki freni aynı anda, önce yavaş, sonra gittikçe daha güçlü sıkın.

  • Ön ve arka freni tamamen durana kadar bırakmayın.

  • Durunca sol ayak yere önce inmeli ve birinci viteste duruyor olmalısınız.


Eğer...
...arka teker kayıyorsa, arka frene daha az basınç uygulayın.
...ikinci işareti kaçırıyorsanız yavaşlamaya ve frenlemeye daha önce başlayın.

Motosiklet Idman Rehberi: Bolum 1

Kaynak hakkında genel bilgi:

Aşağıda çevirisini üslendiğim rehber “Motorcycle Skill Test – Practice Guide” adıyla ABD'de yayınlanmış bir kitapçıktır. Asıl kaynağı belli olmamakla beraber, benim kaynak olarak kullandığım orjinal kitapçığın taranmış halini http://www.sportbikes.com/wwwthreads/
showflat.php/Cat/0/Number/901066/an/0page/0#901066 adresinde online olarak bulabilirsiniz. Ulaşabildiğim kadarıyla, tarayan Steve Bausch, forumda yayınlayan ise Emmett Kelly. Bu isimler dışında bir kaynağa ulaştığınız takdirde bilgiyi bu dosyaya ekleyiniz.

Giriş

Bu kitapçık kendi başınıza ve ya bir arkadaşınızla beraber tatbik edebileceğiniz bir çok egzersiz içermektedir. Bu egzersizler motosiklet beceri testini geçmeniz ve ehliyetinizi alabilmeniz için gerekli olan becerileri geliştirmenize yardım etmek içindir. Bu egzersizleri düzgün bir şekilde uygulamanız ise size trafikte karşılaşacağınız pek çok durumda yardımcı olacaktır. Eğer debriyajı ve gazı doğru kullanmak, düz bir çizgide vites atmak gibi temel becerilere sahip değilseniz kesinlikle bu egzersizleri denemeye kalkışmayınız! Tabii ki doğru sürmeyi öğrenmenin en iyi yeri, eğer yakınınızda bir tane bulunuyorsa, kaliteli bir binici eğitim programıdır.

Pratik yapmaya başlamadan önce bütün rehberi okuyunuz. Egzersizleri uygularken de rehberi başvuru amaçlı yanınızda bulundurunuz.

Çalışma Alanını Seçme

İşaretlemesi iyi yapılmış bir park yeri en iyi çalışma alanıdır. Fakat park etmiş araçlar tarafından bırakılmış yağa dikkat ediniz. Alışveriş merkezlerinde, okullarda vs. her zaman kullanımda olmayan park alanlarını seçiniz. Örneğin, akşam saatlerinde bir okul park yerini ve ya sabah saatlerinde bir alışveriş merkezinin otoparkını kullanabilirsiniz. Doğru mekanı seçtikten sonra sahibinden izin almayı unutmayınız.

Egzersizleri kurarken aşağıdaki temel park alanı diyagramını aklınızda bulundurunuz. Eğer park yeri bu tip çizgiler içermiyorsa, diyagramdaki boyutları dikkate alınız, ve mümkünse tebeşirle işaretleyiniz.


Trafik en önemli kaygınız olmalıdır. Herhangi bir egzersize başlamadan önce mutlaka önünüzü, yanlarınızı ve arkanızı kontrol ediniz. Çocuklara ve hayvanlara da dikkat edip, alanda bulunan başkalarına saygılı olunuz.

Güvenlik Kuralları

Aşağıdaki egzersizler tehlikeli değildir. Lakin bir kaç güvenlik kuralı takip edilmelidir.

  • Uygun koruyucu kıyafetlerinizi giyiniz: Kask, eldivenler, ayak bileklerini kapatan botlar ve ya ayakkabılar, uzun pantolonlar ve uzun kollu üst kıyafet.

  • motosikletinizin her hangi bir sorunu olup olmadığını kontrol ediniz. Eğer bunu yapmayı bilmiyorsanız, kullanma kılavuzuna başvurunuz.

  • Egzersiz alanında toprak, cam, arabalar tarafından bırakılmış yağ ve bunun gibi saçılan şeyler olmadığından emin olunuz.

  • Mümkünse hem trafiği kontrol etmesi hem de birşeyler ters giderse size yardım etmesi için bir arkadaşınızı yanınızda getirin.

Ne Getirmeli?

İşaret olarak kullanabileceğiniz 5 küçük nesne getirin. Dibinde ağırlık olarak biraz su veya kum olan plastik şişeler ve ya süt kutuları işinizi görecektir. Eğer küçük nesneler kullanacaksanız işiniz bittiğinde onları egzersiz alanınızda bırakmayınız. Eğer küçük objeler bulamazsanız biraz tebeşirle işaretleme yapabilirsiniz.